Praktiske informationer

I finder langt de fleste informationer om at blive ny elev på Sorø Privatskole her på hjemmesiden. I er selvfølgelig altid velkomne til at kontakte skolen, hvis I er interesseret i at høre mere om mulighederne for at starte på Sorø Privatskole.

 

Optagelseskriterier

Sorø Privatskole har som udgangspunkt ingen optagelseskriterier, men henvender sig til alle elever uanset køn, etnisk baggrund eller tro. Det er dog vigtigt, at alle parter, det vil sige skolens ledelse, eleven og forældre, mener og tror på, at Sorø Privatskole er den rigtige skole.

 

Optagelse på venteliste

Rent praktisk udfylder I en formular om optagelse på ventelisten på Sorø Privatskole, hvorefter barnet bliver optaget på ventelisten. Dette gør I ved at udfylde indmeldelsesformularen her på hjemmesiden. Bagefter modtager i en bekræftelse fra skolen på, at eleven er optaget på ventelisten. Elever optages på skolen efter dato for optagelse på ventelisten. Skolen kan dog se bort fra datoen for optagelse på ventelisten på baggrund af følgende:

  • Søskende på skolen
  • Søskende på venteliste
  • Hensyn til balancen mellem antallet af piger og drenge i klassen

 

Optagelse af elever

Elever, som bliver tilbudt en plads på skolen, bliver indkaldt til en CHIPS-test (en koginitiv- og faglig test) på skolen samt en efterfølgende samtale med afdelingsleder for Kompetencecenter Kirsten S. Vad. Det er kun eleven som deltager i testen. I samtalen deltager eleven sammen med forældrene. Efter samtalen afgør skolen, om eleven kan starte.

 

Gebyrer: Skolen opkræver ikke et ventelistgebyr ved optagelse på ventelisten. Det er gratis at stå på ventelisten. Der er dog et indmeldelsesgebyr på kr. 1.000, men først når eleven tilbydes en plads på skolen. Se de aktuelle skolepengesatser under "Skole" og "Praktiske informationer". 

 

CHIPS-testning

CHIPS-testen er udformet med henblik på at vurdere barnets kognitive udviklingstrin. Det vil sige hvorledes barnet tænker og løser problemer og opgaver på det givne tidspunkt. Der er ikke tale om en egentlig intelligensprøve, men et værktøj til planlægning af undervisning.