Vigtigt at erkende man er ordblind

Uge 40 er international ordblindeuge. Det blev markeret på SPRS ved et møde for skolens ordblinde elever.

”I ordblindeugen har vi valgt at have fokus på, hvordan man i praksis håndterer at være ordblind, og ikke mindst hvordan man taler om det, der er svært,” fortæller de to arrangører Kristina Walsø og Allan Hansen.

En af skolens unge vikarer Emil Mølholm på 19 år indledte dagens arrangement med at dele sine erfaringer med, hvad det vil sige at være ordblind skoleelev.

Han fortalte, at det kan være vanskeligt at stå alene med sin ordblindhed. ”Umiddelbart er det let at blive sat i bås som en flabet, dum og doven elev i sin klasse, hvis man ikke erkender man er ordblind, og det at gå i skole bliver generelt en dårlig oplevelse.”

Men der er ingen genveje til at lære at læse og stave. ”Det er hårdt arbejde, selv om man bruger de hjælpemidler, skolen stiller til rådighed. Ordblindhed er ikke et dumhedsstempel. For mig tog det tid at acceptere, jeg var ordblind, og hvordan jeg skulle gribe tingene an i skolen. Det skete først i 8. klasse, men så var det også en lettelse at få at vide, at der var en grund til at jeg ikke kunne finde ud af tingene,” sagde Emil.

Fokuser på de gode ting

”Det er ikke fedt at være ordblind og ikke at have accepteret det. Det er et hårdt arbejde. Men blív venner med hjælpemidlerne, brug dem i alle fagene. Samtidig er det vigtigt at have et godt forhold til sin lærer. Men vær klar over, at hjemmearbejdet tager tid,” tilføjede han.

”Det er også vigtigt, at man som ordblind fokuserer på de ting, man er god til. Man er jo ikke den eneste i verden, der har svært ved at læse eller stave,” sagde Emil og tilføjede, at han da stadig kan blive sur, når nogen retter ham. Han fik med tiden styr på at skrive og læse. Til studentereksamen fik han 12 i både mundtlig og skriftlig dansk.

Emil fortalte, at han bruger sin mobiltelefon til at diktere stile og andre tekster, fx sms-beskeder. Den fidus testede elever og lærere efterfølgende, hvorefter eleverne gik i grupper for at diskutere, hvordan de hver især håndterer deres ordblindhed, og hvad de sammen kan gøre for at hjælpe hinanden i dagligdagen.

Genkender oplevelser

Mikkel og Emil fra 8X var i gruppe sammen. De synes godt om Emils indlæg, især forbi han satte ord på sine oplevelser på en måde, de kunne nikke genkendende til. De to drenge synes nu ikke, de har de helt store udfordringer i hverdagen. ”Vi kan godt få gode karakterer, selvom vi er ordblinde,” siger Mikkel. ”Men vi skal nogle gange bruge mere tid til at læse tekster, fx når vi har gruppearbejde,” tilføjer Emil.

Emil fik at vide han var ordblind i 4. klasse og Mikkel i 6. De synes det er en fordel, de er to i samme klasse og synes ikke, de oplever store problemer i undervisningen.

”Men vi har også fået stor hjælp af Julie, vores lærer. Hun har været med til at gøre det nemt for os og har øvet læsning med os, så vi er på samme niveau som de andre i klassen.  Hun hjalp os med at fortælle klassen, at vi var ordblinde og gav de andre nogle øvelser, der viste, hvad det vil sige at være ordblind,” fortæller Mikkel og Emil.