8. årgangs it-kompetencer over landsgennemsnittet

Eleverne på Sorø Privatskole ligger over landsgennemsnittet, når det gælder computer- og informationskompetencer i forbindelse med at arbejde uafhængigt, når de bruger computere som værktøj til indsamling og håndtering af information.

I 2018 gennemførte forskere fra Aarhus Universitet en analyse af skoleelevers it-kompetencer på 8. klassetrin. Resultaterne af den såkaldte International Computer and Information Literacy Study (ICILS) blev offentliggjort i foråret. Analysen viste, at eleverne på Sorø Privatskole ligger over landsgennemsnittet, når det gælder computer- og informationskompetencer på niveau 3, hvor eleverne skal være i stand til at arbejde uafhængigt, når de bruger computere som værktøj til indsamling og håndtering af information.

På landsplan befinder 36 procent af eleverne på niveau 3, mens det på SPRS er hele 59 procent af eleverne, der er på dette niveau.

I undersøgelsen opereres med fire niveauer. Det laveste niveau er 1, hvor elever skal vise praktisk, funktionel viden om computere som redskaber på basalt niveau. På niveau 2 kan eleverne bruge computere til at udføre basale håndteringsopgaver og indsamling af information, mens de på højeste niveau 4 kan udvælge den information, der er mest relevant til kommunikative formål, samtidig med de kan vurdere på informationens pålidelighed.

På landsplan befinder 14 procent af eleverne sig på niveau 1, hvorimod SPRS slet ikke har nogen elever på dette niveau. På niveau 2 er der på landsplan 45 procent af eleverne, mens det hos SPRS er 39 procent.

På højeste niveau 4 befinder sig på landsplan tre procent af eleverne, mens det på SPRS er to procent.

Datalogisk tænkning

Når det gælder evnen til datalogisk tænkning, befinder 23 procent af danske skoleelever sig i øverste interval, mens der på SPRS er 38 procent på dette niveau. Disse elever har en forståelse for, hvad man kan med computere, og de kan udvikle og fejlrette algoritmer, der inddrager både betingelser og gentagelser.

På det midterste interval befinder 57 procent af de danske skoleelever sig. På SPRS er tallet 58 procent.

På nederste interval finder man 19 procent på landsplan og fire procent på SPRS.

”Alt i alt ligger vi pænt i undersøgelsen - lidt over gennemsnittet. Det er en god information, som vi kan bruge i vores indsats for løbende at målrette vores udvikling på it-området. Jeg fornemmer, at vi nogle gange tror, at eleverne er mere modne it-mæssigt, end de faktisk er. Det er et område vi skal dykke dybere ned i,” siger afdelingsleder for udskolingen Thomas Wenzell Aziz.

Lærernes indstilling

Undersøgelsen fokuserer også på lærernes indstilling til brug af uddannelse i it. Også her er billedet det samme som hos eleverne. Lærerne på SPRS er generelt mere positive over for it i undervisningen i forhold til lærere på landsplan. Fx mener 94 procent af vores lærere, at it gør eleverne i stand til at samarbejde mere effektivt med andre elever mod blot 69 procent på landsplan.

På landsplan mener 31 procent af lærerne, at eleverne bliver dårligere til at beregne og foretage skøn pga. IT, mens blot 19 procent af lærerne på SPRS har denne vurdering.

Andelen af lærere, der anvender it dagligt i undervisningen, er på SPRS 94 procent, mens det på landsplan er 72 procent.  75 procent af vores lærere samarbejder med andre lærere for at forbedre brugen af it i klasseundervisningen mod 63 procent på landsplan.

”Undersøgelsen viser, at vores lærere generelt er lidt mere it-positive end lærere på landsplan, hvilket ikke er overraskende for os, da vi jo i flere år har arbejdet målrettet med at integrere brugen af it som en naturlig del af undervisningen,” siger Thomas Wenzell Aziz.

I november og december gennemføres en tilsvarende undersøgelse i Danmark og i flere af lande verden over. SPRS deltager igen med både lærere og elever. Resultaterne forventes offentliggjort i juni 2021. I den kommende rapport vil der væres særlig fokus på, hvordan brugen af it i undervisningen under Corona-krisen har påvirket skolerne i Danmark.