Eleverne kastede sig over den nye digitale legeplads

Fredag kastede skolens elever over den nye digitale legeplads, der blev indvidet med taler og sange og højt humør. Den nye legeplads giver eleverne mulighed for at kombinere faglighed, fysisk udfoldelse, leg og digital læring i et udendørs, interaktivt læringsrum. 

Den nye digitale legeplads er baseret på en donation på en million kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond, der sammen med en donation fra Sorø Spare- og Lanekasses Fond på 50.000 kr. har gjort det muligt for skolen at bygge dette digitale og aktive klasselokale i skolegården. Desuden har skolen været medfinansierende af den nye legeplads. 

Virksomheden Uniqa, der er specialister i interaktive legepladser, har stået for rådgivning, projektering og opførelse af legepladsen. Virksomhedens repræsentant havde sørget for is til elverne i forbindelse med indvielsen.

Afvekslende undervisning 

Eleverne lærer at stave, mens de hænger i klatrestativet. De bliver klogere på at gange og dividere, samtidig med at de giver den gas på løbebanen. I fag som historie og geografi løser de opgaver ved at presse hænderne mod de farvede felter på den elektroniske væg. 

- Især vores yngste elever har brug for afveksling i undervisningen med bevægelse og interaktivitet, og den nye legeplads giver os mulighed for at ramme endnu flere elever i øjenhøjde, siger skoleleder Nanna Kofoed Øhrgaard.

Ideen bag det udendørs læringsrum hedder ”21st Century Learning Skills”. Det er et program, der inspirerer eleverne til at tilegne sig kompetencer, så de bliver klædt på til at begå sig i samfundet nu og i fremtiden. Fokus er derfor på samarbejde, IT, innovation, problemløsning og kommunikation, når der skal løses opgaver. 

Også for ældre elever 

Selvom det nye læringsrum primært henvender sig til skolens yngste elever, vil skolens ældre elever også opleve, at der kommer timer i gården på skemaet. De mange interaktive øvelser med iPad giver nemlig mulighed for at differentiere niveau og øge sværhedsgraden.