Det nye elevråd skal lytte til hinanden og udrette noget
Mathias Krytz fra 9.X er skolens elevrådsformand i det kommende år. Det er et arbejde, han ser frem til, for han har erfaring med elevrådsarbejde gennem flere år.
”Jeg har tidligere oplevet, at nogle af de tidligere elevråd begyndte med at arbejde seriøst, men så gik der gradvist i kludder i det, og mange opfattede tiden i elevrådet som en fritime. Jeg vil gøre mit til, at det ikke bliver sådan i dette skoleår,” siger Mathias.
Han tilføjer, at et godt elevråd fungerer bedst, når man sparrer med hinanden og arbejder på at gøre en forskel til gavn for skolens elever.
”Vi skal lytte til hinanden, og vi må ikke give op. Vi skal forsøge at få de ting igennem, som vi beslutter på vores møder.”
Allerede nu har Mathias gjort sig nogle ideer om, hvad elevrådet kan fokusere på i det kommende skoleår, hvor han kunne tænke sig flere klassearrangementer, både på mellemtrinnet og i udskolingen til gavn for den trivsel, der opstår, når man laver noget sammen, også efter skole. ”Det kunne sagtens være noget kreativt, vi skal lave,” siger han.
”For at vi kan sige, at vi lykkes som elevråd, er det vigtigt, at vi prøver alt, hvad vi kan for at gøre en forskel, så det elevråd, der kommer efter os, har noget at bygge videre på. Her er det også vigtigt, at de mindste elever kommer til orde, og vi ældre lytter til dem og tager dem alvorligt. Det kan sagtens lade sig gøre på elevrådsmøderne, hvor de mindre årgange kan sidde i små grupper og tale med nogle af de ældre elever,” siger Mathias.
OK at fejle
Mathias har gået på SPRS siden 3. årgang. Han har været glad for skolen, hvor han synes, at han har fået hjælp af sine lærere og er blevet samlet op, når der var behov for det.
”Vi havde meget fokus på trivsel i de mindre klasser, og hvis der opstod en konflikt, talte vi om det. Jeg har udviklet mig både socialt og fagligt i mine år på skolen, ligesom jeg har lært meget, for skolens lærere er dygtige,” understreger Mathias.
I sit sidste skoleår forventer han at blive klar til de afsluttende eksaminer og ser frem til at nyde året med sine venner, både på og uden for skolen. Efter sommerferien tager Mathias på efterskole, og herefter står den på tre år i gymnasiet.
”Inden da bliver mit fokus i elevrådet at sikre, at vi lytter til hinanden, og at vi gør alt, hvad vi kan for at udrette noget i de timer, vi har sammen,” siger Mathias.