Der er mange veje til et spændende job i erhvervslivet
Eleverne på 8. årgang fik torsdag indblik i en ny, spændende verden, da skolen fik besøg af René Petersen, der er plant manager i virksomheden DBI Plastics i Stenlille.
René Petersen fortalte, at DBI er én af de største leverandører af såkaldte beskyttelsesløsninger i plast til især bilindustrien. Virksomheden er familieejet og grundlagt i 1937. Den er én af de første producenter af plast i Danmark. Hovedkontoret ligger i Stenlille og har regionale kontorer i Europa, Nordamerika og Kina, der leverer produkter til mere end 50 lande. DBI har stor fokus på bæredygtighed i sin produktion og at levere bæredygtige løsninger til sine kunder.
Udover virksomhedspræsentationen gav René Petersen også et indblik i, hvordan hans egen vej ind i erhvervslivet er foregået – og hvordan han nåede frem til det job, han har i dag. Han slog fast, at det for ham bestemt ikke har været en lige vej. Før han tog en uddannelse, var han i flere år professionel cykelrytter. Han har også rejst og oplevet meget.
”Jeg har boet i Grønland, Frankrig og USA. Det har givet mig erfaringer, som er kommet mig til gode senere hen,” sagde René Petersen. ”Der er mange veje at gå i livet. Og efter skolen er gymnasiet ikke nødvendigvis den eneste måde at begynde sin uddannelse på.”
René Petersen opfordrede eleverne til at tage ud og opleve verden. ”I behøver ikke at stå på stationen og se på togene, der kører afsted. Hop på ét af dem og få nye indtryk og oplevelser.”
Projektopgave
DBI-besøget er en del af det samarbejde, som Sorø Kommune har taget initiativ til for at skabe relationer mellem kommunens skoler og virksomheder. Målet er, at eleverne får erfaringer og oplevelser fra det virkelige liv, der kan hjælpe dem med deres fremtidige valg af job og uddannelse. Samtidig får eleverne også øjnene op for de lokale virksomheder.
I oktober skal de tre 8. klasser besøge DBI Plastics og opleve, hvordan en stor virksomhed fungerer med afdelinger som produktion, logistik, HR og administration. Herefter skal eleverne udarbejde en problemorienteret projektopgave, der har fokus på, hvordan DBI kan styrke sin kommunikation og branding som grøn virksomhed, blandt andet for at tiltrække medarbejdere, der i denne tid er rift om inden for alle jobområder.
Eleverne skal præsentere deres projekter – og løsninger - som afslutning på projektugen i uge 43. Herefter bliver de fem bedste projekter valgt ud til en præsentation på DBI Plastics, hvor man håber på inspiration til nye brandinginitiativer.
”Vi er meget opmærksomme på, at vores elever skal være klar over, at der er forskellige veje til, hvordan man uddanner sig og finder et job. Gymnasiet er fx ikke den eneste mulighed efter grundskolen. For nogle elever er erhvervsuddannelserne også en overvejelse værd. Derfor synes vi, det er et godt initiativ, som Sorø Kommune og Erhvervsudviklingsrådet har taget for at bringe skoler og virksomheder tættere på hinanden,” siger afdelingsleder Thomas Wenzell Aziz.