Vi løfter i flok og hæver trivsel og faglighed 

Også i år er Sorø Privatskole den skole, der klarer sig bedst i Sorø Kommune, når det gælder om at løfte elevernes faglige niveau. 

Det viser en ny analyse fra tænketanken CEPOS, der sammenligner danske skolers resultater i skoleåret 2023-2024 i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, der bl.a. omfatter forældrenes indkomst, uddannelse, etnicitet mv. 

SPRS har i analysen opnået en plads som nummer 36 på listen over de bedste skoler med undervisningseffekt på 0,7, hvilket er den højeste score blandt skolerne i Sorø Kommune.  I skoleåret 2022-23 lå Sorø Privatskole på en undervisningseffekt på 0,5, så der er i sket en fremgang på 0,2 i løbet af et år. 

”Vi er utroligt glade for, at SPRS også i år klarer sig godt i CEPOS’ analyse. Det skyldes ikke mindst vores fokus på at sikre vores elevers trivsel og fællesskab, der har afgørende betydning for, at vores elever løfter sig fagligt, ” siger skoleleder Nanna Kofoed Øhrgaard. 

Hun sender en tak til skolens lærere og pædagoger: ”Vi har dygtige medarbejdere, som løfter i flok og med stort engagement og professionalisme sikrer trivsel og faglighed i klasserne.” 

Forskningschef Karsten Bo Larsen, CEPOS, siger om analysens resultater: 

”Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og landets stærkeste skoler. Den stærkeste skole har opnået et fagligt løft af eleverne som ligger ca. 3 karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået, når der vel og mærke er taget højde for elevernes socioøkonomisk baggrund.” 

”Generelt set findes et mønster hvor de frie grundskoler er bedre til at løfte deres elever fagligt end hvad folkeskolerne præsterer, hvilket er et mønster, som vi har set, hver gang vi laver analysen” 

Se CEPOS’ analyse