Elina og Bertil udforsker nye horisonter
Elina og Bertil fra 6.X er sammen med 12 andre elever på deres årgang på SPRS udpeget til at deltage på et hold for yngre talenter. Det er et diplomprogram for talentfulde elever i 6. klasse.
Eleverne har i alt 12 undervisningsdage mellem kl. 9.00-15.00 fordelt på tre semestre. Programmet starter i oktober i 6. klasse og slutter i december i 7. klasse. Herudover har de en team- og innovationsdag på 2. semester. Undervisningen foregår på nærliggende gymnasier og varetages af fagligt og didaktisk dygtige kandidatstuderende.
”Eleverne kommer til at gennemføre et bredt fagligt program med naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske fag, ligesom de arbejder med personlig udvikling, herunder samarbejde, mål og mindset,” fortæller Gunhild Engholm Michelsen, der er én af skolens talentvejledere.
Vi har været af sted to gange. Den første gang mødtes vi på Sorø Akademi, og anden gang foregik på VUC i Ringsted,” fortæller Elina og Bertil.
”Det var vores dansklærer, der i september spurgte om vi ville være med, og det var vi begge interesserede i,” siger de.
Hjernefokus
”Den første dag på Yngre Talenter drejede sig om hjernen, og hvordan vi husker og tænker. Det var en spændende dag, hvor vi lavede forskellige øvelser, der viste os, hvordan menneskehjernen fungerer,” siger Bertil.
”Vi fik meget at vide om hjernen. Bl.a. at den fuldt udvokset i 23-årsalderen vejer 1,3 kg,” siger Elina. I løbet af dagen kom man også ind på det menneskelige mindset, og hvordan man tænker positivt.
”Når man er i en læringsproces, fik vi at vide, at det er OK at lave fejl,” tilføjer hun.
Slaver og racisme
Eleverne er netop kommet tilbage fra en talentdag, hvor temaet var ”Danmark som kolonimagt”. Altså Danmarks engagement i Vestindien og deltagelse i slavehandel fra 1660’erne til begyndelsen af 1800-tallet.
”Vi talte om racisme dengang og i dag, og lærte et nyt ord diskurs, hvor det samme ord kan udlægges positivt eller negativt alt efter den sammenhæng, det indgår i,” siger Elina.
”De første gange har været spændende. Der er stille i klasserne, når vi bliver undervist. Til gengæld er folk meget mere aktive i gruppearbejdet, hvor alle deltager og snakker med om tingene,” siger Bertil.
Næste gang, de skal afsted, er dagens tema ”Business – fra lommepenge til LEGO-aktier.” Det glæder de begge to sig til.
Fedt at være afsted
”Jeg synes, det er fedt at være afsted. Det er rart at møde andre, der også er fokuserede på undervisningen, og som tænker over de ting, vi bliver spurgt om. Vi har nogle gode diskussioner,” siger Bertil.
”Ja, vi har et godt samarbejde i grupperne, når vi skal løse opgaver, og jeg synes allerede, jeg husker bedre,” siger Elina. ”Jeg er meget glad for at være med og er taknemmelig over at være udvalgt til programmet.”
Begge er sikre på, at de i løbet af det kommende år kommer til at få nye venner blandt de eleverne fra de andre skoler.