SPRS løfter eleverne til højere karakterer

Der er store forskelle i, hvor godt danske skoler formår at løfte elevernes faglige niveau i forhold til deres socioøkonomiske baggrund. Det viser en undersøgelse, som tænketanken CEPOS netop har offentliggjort.

I Sorø Kommune er Sorø Privatskole rangeret højest af samtlige skoler gennem de seneste tre skoleår. (Se skema 1).

”Vi er selvfølgelig glade for, at SPRS klarer sig godt i CEPOS’ analyse, der er  baseret på de tre seneste skoleår. Det skyldes helt klart vores fokus på at sikre vores elevers trivsel og fællesskab, der har afgørende betydning for, at vores elever løfter sig fagligt, ” siger viceskoleleder Lene Topshøj.

Hun tilføjer: ”Tak til vores dygtige medarbejdere, der med stort engagement og professionalisme sikrer trivsel og faglighed i klasserne.”

66 procent af de frie grundskoler løfter eleverne til et højere karaktergennemsnit, end man kunne forvente ud fra forældrenes uddannelse, indkomst og baggrund. Blandt folkeskolerne gælder det 41 procent, mens det kun er ni procent af efterskolerne, der formår at løfte eleverne.

“Undersøgelsen viser, hvor godt skolerne lykkes med at løfte eleverne fagligt ud over det resultat, som man skulle forvente ud fra deres baggrund. Det er en meget vigtig information for forældre, der ønsker at træffe et oplyst valg om deres børns skolegang,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Mest præcis undersøgelse

Årets opgørelse er den mest præcise i flere år, da det for første gang siden covid-nedlukningen igen er muligt at basere analysen på tre sammenhængende skoleår.

Selvom de frie grundskoler generelt klarer sig bedst, findes der ikke én bestemt skoleform, der er bedst for alle børn.

“På toppen af listen finder vi både klassiske skoler med en traditionel tilgang, muslimske friskoler og friskoler, som er mere eksperimenterende. Det interessante er, at der ikke er ét bestemt værdigrundlag eller en særlig pædagogisk tilgang, som kendetegner de skoler, der gør det rigtig godt,” siger Karsten Bo Larsen.

Han peger derimod på skolernes ledelse og lærerkompetencer som de afgørende faktorer.

“På de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse – altså på at støtte lærerne i at skabe god undervisning. I folkeskolerne bruger ledelsen mere tid på administration og politiske krav. Det tyder på, at mere frihed til ledelse og undervisning kan styrke folkeskolens resultater,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Fald trods højt karaktergennemsnit

Retfærdigvis skal det siges, at SPRS i årets analyse for skoleåret 24-25 (skema 2) ligger på en plads som nummer 155, hvilket er et fald i forhold til året før. ”Vi kan ikke pege på en enkelt ting, der forklarer dette fald, for vores afgangselever havde i sidste skoleår et højt karaktergennemsnit til afgangsprøverne. Men vi lægger os naturligvis i selen for fortsat at skabe en god skole for vores elever,” siger Lene.

Læs mere her: Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau | CEPOS

Se skema 1 og 2 som PDF.

Skema 1
Skema 2