Fagre nye fjernundervisning

Elever og lærere på Sorø Privatskole har i den første Corona-uge hjemme haft en del udfordringer med at finde sig tilrette med at finde hinanden i undervisningssituationen. Flere lærere fortæller, at efter den første indkøringsperiode har man fundet ind i et godt samarbejde. Men det er anderledes, end alle er vant til - og både elever og lærere savner hinanden – og skolen.

Vi har taget temperaturen på, hvordan det står til i nogle af klasserne efter en uge med virtuel undervisning.

 

Tættere samarbejde

Julie Andersen, klasselærer i 4X, fortæller, at det var en lidt kaotisk start at komme i gang med fjernundervisningen, både for lærere, elever og forældre:

”Det er gået lidt lige som den famøse ”Corona-graf” (den røde), hvor frustrationerne fik frit spil de første par dage. Frustrerede forældre skrev og ringede i ét væk. Der var problemer med IT-teknik og ipad, misforståelser af opgaver, for mange og uoverskuelige opgaver. Mest af alt gav det problemer i hjemmene, at forældrene skulle fungere som lærere for deres egne børn, når man samtidig selv skulle arbejde og havde deadlines, der skulle overholdes. Først da teamet og jeg haste-besluttede, at der ikke skulle skrives mere ud og ikke lægges flere lektier i lektiebogen, faldt der ro på.” fortæller Julie.

Fra forældrene var der bl.a. ønske om korte ”ind-til-benet”-beskeder, differentiering (skal/kan-opgaver) og et lavere ambitionsniveau. Fra læreres side var der et krav til forældre og elever om at respektere og have forståelse for, at lærerene arbejdede ud fra de bedste intentioner.

”En ting bliver dog særlig fremhævet hos forældre og elever, og det er at de er så glade for de videohilsner, vi lærere lægger ud enten i showbie eller på youtube,” siger Julie. (Se foto).

Hun tilføjer, at der har været en god tone lærere og forældre imellem og stor opbakning, hvor alle var meget ivrige efter, at løse problemerne i fællesskab. 

”På en sær måde, har det at skulle ”være sammen hver for sig” bragt et tættere samarbejde mellem lærere og forældre.”

 

Videohilsner

Malou Eide Malmdorf sender dagligt videohilsner til både 5Y og 4Z (se foto med morgensang), hvor hun siger lidt om dagens hjemmearbejde, som hun også noterer i lektiebogen.

5Y har "klassediskussion" i Showbie, der er den platform, hvorpå eleverne afleverer opgaverne digitalt, har vist sig at fungere super godt som et fælles chatforum, hvor eleverne hurtigt kan stille spørgsmål til undervisningen.

”Jeg har fuld forståelse for, at alle familier lige skal finde en form i det, og at situationen også er meget forskellig fra familie til familie,” siger Malou. 
 

Litteratur på video

I 5Z har Carsten Sørensen gennemført litteraturundervisning via video, hvor alle eleverne var på. 

”Det kræver en særlig disciplin, men fungerede overraskende godt. Hver dag laver jeg ”dagens opgave”, som kan være en rebus, en gåde eller noget eleverne skal gøre og tage et billede af. Den hurtigste til at læse opgaven får dagens point. Der er selvfølgelig en præmie. Så jo det kører udmærket i 5Z,” siger Carsten. 

Han tilføjer: ”Det er værd at bemærke at alle eleverne savner skolen, og vil hellere i skolen end at være derhjemme. Måske vi gør noget rigtigt på SPRS?”

Se også artiklen, hvor eleverne 5z fortæller om den første uge med hjemmeundervisning.

 

Skønt at se eleverne 

Thomas Wenzell Aziz underviser 9.Z digitalt via platformen Zoom. Han fortæller, at første undervisningsgang var svær. (Se foto).

”Da vi først mødtes, var der billeder af 24 elever, som jeg kender så hamrende godt, foran mig, men der var helt stille, og der var i de 80 minutter meeeget snak fra min side, som der så var en stor del af eleverne, der var gode til at tale med om. Normalt bruger jeg meget krudt på at lade eleverne diskutere nogle små/større/få/mange pointer i deres læringsgrupper, men det var jo ligesom ikke muligt her.”

”Det var virkelig sjovt at opleve eleverne i deres private sfærer. Nogle gik ned og hentede en tår vand, mens undervisningen stod på – og så fulgte vi jo alle med. Andre fik pludselig besøg af en lillesøster eller en kat. Vigtigst af alt for mig var dog, at det var SÅ skønt at se dem alle igen. Og dem, hvis kamera/internetforbindelse ikke tillod billede, deltog også, via chatfunktionen, eller bød ind i samtalen uden billede”.

Thomas nævner, at Cecilie, der bor i Stenlille, ikke kunne få sin mikrofon til at virke. Så hun ringede op til Hera fra Glumsø, og når Cecilie så ville byde ind med noget, holdt Hera telefonen på medhør op til sin egen mikrofon, og med en snert højtalerskrat gik det hele fint igennem.

 

SKAL lave og KAN lave

Hanne Gurresø har lavet en intermistisk tavle i køkkenet, hvor hun producerer film for at forklare nogle simple begreber. Det var blevet efterlyst af nogle elever, og i øjeblikket afventer Hanne feedback på, hvordan de synes, det har virket. (Se foto).

”Jeg er lykkelig for, at vi er vant til at bruge de digitale platforme og apps som meebook, clio og e-bøger. Det gør det umiddelbart nemt at lave et fornuftigt indhold. Flere af eleverne i 6Y har været supergode til at skrive, når noget ikke virkede. Det har gjort det nemt at tilpasse tingene,” siger Hanne.

Hun nævner, at to af hendes tre klasser har et fornuftigt besvarelsesniveau, men i énaf klasserne er det kun halvdelen, der svarer i rimeligt omfang.

”Jeg forsøgte til at begynde med at følge årsplanen. Men nu har jeg slået en smule af, da jeg hellere vil have, at alle afleverer, end at kun de dygtige gør det. P.t. overvejer jeg at lave to niveauer: Et SKAL, og et KAN, hvoraf den sidste følger årsplanen,” siger Hanne.

 

Hyggelige hilsner 


”Jeg har gjort meget brug af Showbie, hvor jeg har lagt en video ind med instruktioner, og så har eleverne skulle indtale noget til mig ud fra forskellige opgaver. Til det har jeg givet dem personlig feedback - indtalt. Det er lidt hyggeligt, siger Hanne Hyldahl Hansen.

Tjek videoen hvor Hanne forklarer, hvordan hun arbejdere med sin undervisning på nettet.

”En ting bliver dog særlig fremhævet hos forældre og elever, og det er, at de er så glade for de videohilsner, vi lærere lægger ud enten i showbie eller på youtube,” siger Julie Andersen.
Malou Eide Malmdorf sender dagligt videohilsner til både 5Y og 4Z, hvor hun siger lidt om dagens hjemmearbejde.
I 5Z har Carsten Sørensen gennemført litteraturundervisning via video, hvor alle eleverne var på.
Thomas Wenzell Aziz underviser 9.Z digitalt via platformen Zoom.
Hanne Gurresø har lavet en intermistisk tavle i køkkenet, hvor hun producerer film for at forklare nogle simple begreber.
Jeg har gjort meget brug af Showbie, hvor jeg har lagt en video ind med instruktioner, siger Hanne Hyldahl Hansen.