Undervisning der når udover klasseværelset

I disse COVID-19-tider står skolens lærere ofte over for udfordringer af både pædagogisk-undervisningsmæssig og teknologisk art.

3Y’s klasselærer Kristina Walsø skulle torsdag formiddag have sin klasse i dansk, og hun ønskede at inddrage to af klassens elever, som p.t. er i karantæne hjemme pga. COVID-19,  i undervisningen.

Det gav visse udfordringer, da skolens sædvanlige online-møde-værktøj Google Meet denne dag ikke helt fungerede efter planen. I stedet valgte Kristina at få kontakt med de to elever via facetime. Det lykkedes efter et stykke tid, hvor flere elever beredvilligt stillede deres ekspertise inden for IT-support til rådighed.

I første omgang blev der etableret kontakt til den ene elev via Mac, hvorfra billedet fra computeren blev projiceret op på tavlen. Klassens elever kunne vinke fra deres pladser og sige hej.

Den anden elev fik Kristina kontakt med via sin Ipad, og her måtte alle eleverne omkring Ipad’ens skærm for at vinke og sige hej.

Det lykkedes senere at få de to elever samlet i én facetime-gruppe, så de begge samtidig kunne se deres kammerater og deltage i dialogen i klassen.

”Jeg talte efterfølgende med den ene elevs mor. Hun var meget glad for, at det kan lade sig gøre for eleverne at deltage i undervisningen hjemmefra. Det betyder meget, at de kan mærke, de er en del af fællesskabet, mens de er tvunget til at være hjemme” siger Kristina.