Ny elev
Din sikkerhed! Hjemmesiden anvender en sikker kryptering. HTTPS er en protokol på internettet, der oftest bruges i forbindelse med tjenester, hvor kun afsender og modtager må kende meddelelsen som på netbank, webshops osv.
Bemærk! På Sorø Privatskole tages vi løbende billeder af skolens elever i forskellige situationer i dagligdagen . Der tages situationsbilleder af elever, der arbejder i klasserne, når de leger i skolegården m.v. Disse billeder deles løbende på skolens hjemmeside, ElevIntra, ForældreIntra, sociale medier og i brochurer og foldere om skolen.
Skolebetaling
Rent praktisk udfylder I en formular om optagelse på venteliste, hvorefter barnet bliver optaget på ventelisten. Vi opkræver ikke et ventelistgebyr ved optagelse på ventelisten.
Udmeldelse af Sorø Privatskole skal ske med mindst to måneders varsel ved udgangen af en måned. Dermed betales for den måned, hvori udmeldelsen sker, samt for de to følgende måneder. Udmeldelse for kortere tid, fx i sommermånederne, modtages ikke.
Da skoleåret går fra den 1. august til den 31. juli modtages udmeldelse aldrig til udgangen af juni. Elever, der dimitteres i juni, skal som andre elever betale for juli måned.
Indmeldelsesgebyr
Der betales et indmeldelsesgebyr på kr. 1.000, når eleven tilbydes en plads fra ventelisten på Sorø Privatskole.
Skolepenge
Skolepenge betales forud og opkræves den første i måneden. Der betales for 12 måneder om året (perioden 1/8-31/7). Skolepengesatsen reguleres normalt en gang om året til et skoleårs begyndelse. Skolepengesatserne udgør pr. 1. august 2024:
- 0.-9. årgang kr. 1.648,- x 12 måneder. Dvs. årligt kr. 19.776,-.
Der gives søskenderabat på 20% for søskende på skolen med samme folkeregisteradresse. Yngste barn betaler fuld pris. De efterfølgende børn betaler 80% af normalprisen.
Udover skolepenge er der følgende udgifter til de obligatoriske ekskursioner og lejrskoler:
- 2. årgang kr. 1.000,- (Faxe)
- 5. årgang kr. 1.752,- (Kerteminde)
- 7. årgang kr. 350,- (Kongsøre)
- 8. årgang kr. 2.850,- (Spindl/Tjekkiet)
- 9. årgang kr. 2.748,- (Berlin)
Lejrskolebetalingen for 2. og 7. årgang opkræves sammen med skolepengene pr. 1/8 samt 1/9.
Lejrskolebetalingen for 5. 8. og 9. årgang opkræves sammen med skolepengene over 6 rater det pågældende skoleår pr. 1/8, 1/9, 1/10, 1/11, 1/12 og 1/1.
Det er obligatorisk for alle elever at deltage i lejrskole, ligesom det er obligatorisk at betale for lejrskoledeltagelse.
Generelt må der regnes med nogen forældrebetaling i forbindelelse med ture ud af huset.
Betalingsservice
I forbindelse med skolepengeopkrævningenopkræves et månedligt administrationsgebyr på 75 kr., hvis man ikke anvender Betalingsservice.
Du kan tilmelde dig Betalingsservice i din bank eller i forbindelse med betaling af skolepengeopkrævningen.
PBS-nr./ Deb.grp.nr. / kundenr. fremgår af skolepengeopkrævningen / indbetalingskortet.
Betaling førskoleelever
For elever, der optages den 1. april til de kommende børnehaveklasser, opkræves kr. 1.550,- pr. måned i april, maj og juni for heldagsskole. Satsen følger SFO-satsen.
I 2025 er prisen kr. 1.612,- pr. måned for førskolelever i april, maj og juni.
Spirebørn indskrives automatisk på skole og i SFO pr. 1. august. Hvis ikke barnet skal gå i SFO, skal dette meddeles skolens kontor inden sommerferien.
Manglende betaling
Misvedligeholdelse af ovennævnte betalinger er ikke tilladt. Sorø Privatskole kan i yderste konsekvens vælge at indkræve sit tilgodehavende via inkasso. Indkrævningen kan – udover de nævnte betalinger – omfatte rykkergebyr, advokatomkostninger samt alle øvrige omkostninger i forbindelse med indkrævningen. Manglende betaling kan i yderste konsekvens medføre udmeldelse af skolen, når gælden samlet udgør 2 måneders betaling. Medmindre der er truffet en aftale med skolen om dette. Tilsvarende regel gælder for hhv. SFO, Klub og Musikskole.
Tilskud til skolebetaling
Alle privatskoler får hvert år tildelt en mindre sum penge fra staten til uddeling til forældre, der har behov for tilskud til skolepenge og SFO
For at komme i betragtning skal man aflevere et ansøgningsskema, som vil blive lagt ud på ForældreIntra i august måned.
Find ansøgningsskemaet på skolens intranet.
Det udfyldte ansøgningsskema returneres til skolen senest i starten af september.
Når fripladstilskuddene er blevet fordelt, vil man blive kontaktet af skolen via ForældreIntra - både de tildelte og de ikke tildelte hjem. Et evt. tildelte beløb vil blive modregnet i skolepengene/SFO-betalingen for perioden 1. januar til 31. juli.
Tilskudsmuligheden afhænger, som hovedregel, af husstandsindkomst og antal børn under 18 år. Der er begrænsede midler, men vi opfordrer alle, der ønsker at gøre brug af muligheden, om at søge.
Indmeldelse og udmeldelse
Indmeldelse
Indskoling/mellemtrin: Når der er en plads ledig, inviteres der i første omgang ind til en samtale mellem afdelingsleder og forældre. Her fortælles om skolen, skolens værdier og politikker, ligesom der tales om gensidige forventninger til en evt. opstart. Det er også på dette møde, at forældrene fortæller om deres barn, deres ønsker til et evt. skoleskifte samt evt. behov.
Det er også på første møde, at forældrene giver skriftligt samtykke til, at Sorø Privatskole må kontakte afgivende skole og andre relevante instanser med henblik på at danne et helhedsbillede af eleven.
Hvis begge parter herefter oplever, at eleven kan passe godt ind på skolen, inviteres til et møde nr. to. Her deltager afdelingsleder, forældre, elev og evt. kommende klasselærer.
På dette møde underskriver forældrene, at de har læst og kan tilslutte sig skolens værdisæt og gensidige forventninger. (Se dokumentet). Herefter vil eleven være optaget.
Udskoling: Når der er en ledig plads, inviteres der i første omgang ind til et møde mellem eleven, afdelingsleder og forældre. Her fortælles om skolen, skolens værdier og politikker, ligesom der tales om gensidige forventninger til en evt. opstart.
Det er også på dette møde, at forældrene samt eleven selv fortæller om ønsker, interesser, forventninger til et evt. skoleskifte og evt. behov.
Det er også på første møde, at forældrene giver skriftligt samtykke til, at Sorø Privatskole må kontakte afgivende skole og andre relevante instanser med henblik på at danne et helhedsbillede af eleven.
Hvis begge parter herefter oplever, at eleven kan passe godt ind på skolen, inviteres ind til et møde to. Her deltager afdelingsleder, forældre, elev og evt. kommende klasselærer.
På dette møde underskriver forældrene, at de har læst og kan tilslutte sig skolens værdisæt og gensidige forventninger. Herefter vil eleven være optaget.
Ophør af samarbejde
Skolen har klare rammer for, hvad der er OK at gøre i løbet af skoledagen, og hvad der ikke er OK. Disse grænser ligger i forlængelse af den danske lovgivning, der vedrører skoleområdet. Disse grænser og rammer står vi ved, også selvom det desværre kan medføre, at vi bliver nødt til at stoppe et samarbejde.
Skolen accepterer ikke, at man som elev indtager nogen former for damp eller røg i løbet af skoledagen. Indtagelse af alkohol tolereres heller ikke.
Det er vigtigt for os, at Sorø Privatskole er et sted, hvor fokus er på undervisning, trivsel og udvikling. Det er derfor der i vores trivselstimer også er mål om forebyggende undervisning.
Med afsæt i §1 i Friskoleloven bør et ophør af samarbejde mellem skole og hjem først ske, når skolen vurderer, at der ikke findes andre holdbare løsninger.
På Sorø Privatskole vil et sådan forløb typisk indebære, at der konstateres store faglige, adfærdsmæssige, sociale, fysiske eller trivselsmæssige problemer for barnet eller klassen – eller at der ikke længere opleves tillid mellem skole og hjem.
Fire niveauer
Inden et evt. ophør af samarbejdet arbejder skolen med nedenstående fire niveauer.
Det er ikke givet, hvilket niveau, der startes på:
Niveau 1
Læreren taler med eleven/ eleverne om udfordringerne.
Forældrene og afdelingsleder orienteres på Intra eller pr telefon, såfremt læreren finder det nødvendigt.
Niveau 2
Læreren og afdelingslederen taler med eleven om udfordringerne. Der indgås en aftale om et konkret mål for eleven.
Hvis eleven har overtrådt skolens fællesregler ift. grænseoverskridende fysisk adfærd eller retorik, sendes eleven hjem til en tænkepause.
Forældrene orienteres altid på Intra eller pr telefon.
Niveau 3A
Lærer, afdelingsleder og evt. eksterne samarbejdspartnere taler med forældre (+ elev hvis relevant) om udfordringerne. Der indgås konkrete aftaler om mål for eleven.
Der tages referat, som lægges i elevens klasselog og sendes til forældrene.
Niveau 3B
Konsekvensaftale indgås mellem elev, forældre og skole. Lærer og afdelingsleder taler med elev og forældre, hvor denne gennemgås og underskrives.
Der tages referat, som lægges i elevens klasselog og sendes til forældrene.
Niveau 4
Møde mellem afdelingsleder, forældre og skoleleder om den videre skolegang på Sorø Privatskole.
Der tages referat, som lægges i elevens klasselog og sendes til forældrene.
Persondatapolitik
Sorø Privatskole registrerer og behandler forskellige personoplysninger om elever og forældre, når de udfylder ventelisteformularen, og mens de går på skolen. Skolens behandling overholder persondataforordningen og den til hver tid gældende danske persondatalovgivning.
Læs om vores persondatapolitik under Vores politikkker.
Her finder du sammtykkeerklæring elev & forældre.
Spørgsmål?
Hvis I har spørgsmål omkring skolestart i 0. klasse, så kontakt afdelingsleder for indskoling, SFO & klub Johnnie Christiansen, 20 90 41 58, joc@sprs.dk.
Fordele hos Sorø Privatskole
Formålet med indskolingen er at sikre en høj kvalitet i grunduddannelsen og danne fundamentet for en livslang uddannelse. Indskolingen kan defineres som den læring, undervisning og det hverdagsliv, der udspiller sig mellem børn og voksne i 0.-3. klasse.
Indskolingen har fokus på at imødekomme den enkelte elevs behov i forhold til den faglige og sociale udvikling samt den generelle trivsel.
I Indskolingen er der et udvidet samarbejde mellem lærere og pædagoger, som gør det muligt at sætte fokus på alternative undervisnings- og læringsformer samt arbejde kontinuerligt med det enkelte barn og klassens trivsel og udvikling.
Hver klasse har en pædagog tilknyttet, og i fællesskab med de enkelte lærer omkring klasse, har de et fælles ansvar for at skabe et harmonisk læringsmiljø, samt understøtte og udvikle det enkeltes barns sociale kompetencer for derigennem at udvikle og understøtte både social og faglig trivsel.
I Indskolingen arbejdes der ligeledes med overgangen mellem dagtilbud og skole via Spiren (førskolen) samt overgangen mellem skole og SFO.
Sorø Privatskole er en grundskole hvor vi lægger vægt på, at vores elever trives og udfordres fagligt. Vi er en aktiv del af det omkringliggende samfund, ligesom vi er bevidste om vores historiske rødder og traditioner.
Det er vores elever, medarbejdere og forældre, der til sammen udgør Sorø Privatskole og i fællesskab er med til at sikre elevernes fremtidige læring og sociale relationer.
Ærlighed og respekt for hinanden er derfor nøgleord i vores dagligdag.
Vi ligger midt i centrum - bussen stopper 100 meter fra vores indgang, og vi har gode parkeringsforhold for forældre, når de afleverer og henter børn.
- 3-sporet 10-årig grundskole med ca. 660 elever.
- SFO for 0.-3. årgang og klub for 4.-6. årgang.
- Fokus på faglighed i form af et bredt tilbud med linjefag og frivillig undervisning i alt fra musik til science.
- Digitale tavleløsninger i alle klasse- og faglokaler, iPads i undervisningen, Mac og iPad-ordning for lærerne og et solidt trådløst netværk.
- Trivsel på skemaet hver uge i alle klasser.
- Grundlagt for mere end 130 år siden, og en af de mest fremtrædende skoler i lokalområdet.
Sorø Privatskole blev grundlagt i foråret 1887. Den 1. september 1887 havde skolen sin første undervisningsdag og datoen er siden blevet fejret som skolens fødselsdag.
Siden dengang har vi været med til at sikre, at der er kommet livsduelige unge mennesker videre i deres liv.
I dag lægger afgangsprøven fra Sorø Privatskole grundstenen til vores unges videre udvikling i ungdomsuddannelserne.
På skolen arbejder vi med udgangspunkt i disse værdier:
- De vigtigste år: Skolen styrker og udvikler elevernes evner og interesser. Barndommen og ungdommen er et mål i sig selv. Det er her identiteten formes, drømmene får luft og modet og nysgerrigheden på livet styrkes.
- Livslang læring: Skolen ruster eleverne til mere uddannelse og en livslang læring. Eleverne får gode erfaringer med at gå i skole og med at lære. Alle elever bliver udfordret til det yderste af deres potentiale.
- En del af noget større: Skolen er en vigtig del af børnenes liv, og de nyder godt af de store og små fællesskaber, som udgør deres dagligdag. De udvikler sig både individuelt og som en del af fællesskabet, når de med tryghed og engagement indgår i relationer med andre. Fællesskabet på skolen og i klassen er båret af gensidig respekt og ligeværd, hvor medansvar og medindflydelse er naturlige forudsætninger.
- Motiverede elever: Skolen udvikler gennem forskellige læringsmiljøer elevernes kreative og innovative evner. Alle elever skal være motiverede for læring gennem hele deres skoleforløb, fordi motivation er udviklingens og læringens drivkraft.
- Samarbejde: Skolens medarbejdere arbejder sammen for at give eleverne det bedste udgangspunkt. Udvikling og læring sker i et samspil mellem skole, elev og forældre. Eleverne bliver mødt af anerkendende og professionelle voksne i skolen, og de oplever, at medarbejdere og forældre indgår i et ligeværdigt samarbejde med respekt for parternes forskellige roller og kompetencer.