Musikundervisning ved skærmen skærper elevernes færdigheder

Det seneste år med corona har sat sit markante aftryk på musikskolen, hvor der ligesom i mange af de andre fag på skolen skal tænkes i alternative undervisningsformer. Onlineundervisningen har også vundet indpas blandt musiklærerne, og på en række områder viser det sig, at elevernes faglige og tekniske udbytte i beherskelsen af deres instrumenter er steget betydeligt.

”Det var først efter nedlukningen i januar, at vi for alvor fik sat gang i onlineundervisningen i musik. Da havde eleverne også vænnet sig til undervisning ved skærmen og vidste, hvad den indebar. Det var især i 1-til-1 undervisning i klaver, at vi oplevede en virkelig positiv effekt,” fortæller musikskolens leder Tórður á Brúnni.

 Ja, Tórður tøver ikke med at kalde denne undervisningsform for ”fantastisk”.

”Jeg oplever, at eleverne har fået meget bedre forståelse for og styr på områder som akkorder og kandencer i musiklæren. De fleste har været virkelig gode til at omsætte et teoretisk oplæg til praksis, og mange har rykket sig i deres tekniske formåen, når det gælder om at beherske instrumentet,” siger Tórður.

Han tilføjer, at man selvfølgelig mister nogle klangnuancer, når man kommunikerer online, men de opvejes af så mange andre fordele i dialogen ved skærmene.

”Måske skal vi til at kigge nærmere på, hvordan vi i musikundervisningen i løbet af skoledagen kombinerer onlineundervisning med den klassiske undervisning med fysisk tilstedeværelse. Når vi oplever, at eleverne i den grad rykker sig fagligt ved skærmen, er der nogle ting, som vi bør overveje at gøre anderledes,” siger Tórður.

Videoer

Et alternativ til 1-til-1 onlineundervisningen ser man i guitar og trommer, hvor læreren med fuldt undervisningsskema sender videoer til musikskoleeleverne, hvor han viser, hvordan en melodi skal spilles. Eleverne kan så øve sig ud fra instruktionerne i videoen, men dialogen og refleksionerne undervejs med læreren sker selvfølgelig ikke som ved 1-til-1-undervisningen.

I violinundervisning for de mindste elever har der været udfordringer, ikke mindst da eleverne blev hjemmeundervist. Her var læreren omkring mange af elevernes hjem for at stemme deres violiner – efter behørig afspritning og overholdelse af alle anbefalinger om afstand. Det var en tidskrævende proces. I dag er læreren i boble med 2/3 af eleverne, der kan modtage undervisning i violin i skoletiden. Men der er udfordringer i at nå alle violinelever i denne tid.

”Jeg synes, vi har fået vendt coronatilstanden til noget positivt. Vi er blevet opmærksomme på, at vi kan tilrettelægge og gennemføre undervisningen i musikskolen på nye måder og med et meget større fagligt udbytte for vores elever, når vi kombinerer online- og 1-til-1-undervisningen. Hvor vi lander, når vi forhåbentligt snart vender tilbage til normale tilstande i samfundet, er for tidligt at sige. Men vi skal helt klart udnytte vores erfaringer,” siger Tórður.

Send indslag til påskekoncert

Afsluttende lyder denne opfordring fra Tórður: ”Musikskolen tænker på at lave en 'online-koncert' med et sammenklip af elevernes forskellige numre. Og det ville være hyggeligt at se eleverne i sammenspil med eventuelle familiemedlemmer. Måske I vil filme en udgave og måske familien vil spille med på forskellige instrumenter og måske synge med eller bare hygge og sende mig jeres videoer.”

Send jeres videoer til mig på  e-mail tb@sprs.dk senest påskelørdag den 3. april.”

Tórður á Brúnni i gang med musikundervisningen online.