Kortlægning af børn og unges læsning

Sidste år deltog 7.Z og 8.Z i en undersøgelse om børn og unges læsning. Det var en del af en landsdækkende undersøgelse om unges læse- og medievaner på grundskolens 5. – 8. klasse trin. I 8.Z er læsning en naturlig del af hverdagen for Markus og Selma.

De to rapporter er netop offentliggjort. I 8.Z svarer 77 pct. af eleverne, at de godt kan lide at læse noget, der får dem til at tænke. 68 pct. synes, de lærer meget af at læse. Der er 41 pct. af eleverne, der læser for sjov – mod 45 pct. på landsplan.

Af eleverne i 8.Z læser lidt over en tredjedel mindst 30 minutter om dagen – uden for skolen, mens 27 pct. læser mindst 30 minutter i weekenden.

I 8.Z foretrækker eleverne at læse historier og romaner, blade og magasiner - og bøger, som forklarer ting. 68 pct. af eleverne foretrækker at læse humor og sjove bøger.

Hvis de skal læse mere, svarer halvdelen af eleverne, at det kræver, at de har mere tid og generelt skal synes bedre om at læse.

 

To læseheste

I 8.Z kan Selma Iversen og Markus Boel godt lide at læse.

”Jeg læser hver dag, før jeg går i seng, og når jeg keder mig. Det kan både være på skolen og i fritiden,” fortæller Selma.

”Jeg læser de japanske tegneserier, Magna. Især før jeg går i seng, og når jeg har brug for underholdning,” siger Markus, der har tre reolhylder fyldt med magna-tegneserier. I vores del af verden bruges ordet Manga til at beskrive den konkrete japanske tegnestil. 

Selma læser ca. 10 timer om ugen, mens Markus vurderer, at han læser syv til otte timer om ugen.

Begge elever får nye ideer til deres læsning på det sociale medie TikTok.

 

Eventyr og krimi

Udover Magnategneserierne kan Markus også godt lide at læse H.C. Andersens eventyr, hvor ”Fyrtøjet” er yndlingseventyret. I det hele taget er han glad for det eventyrlige, så Tolkiens bøger om ”Hobitten” og ”Ringenes Herre” ligger også højt på listen over favoritbøger.

Her er Selma mere til den realistiske genre, hvor krimier er blandt de absolutte favoritter. Hun har dog også læst serien om Harry Potter og hans eventyrlig univers.

”Jeg kan godt lide realistiske bøger, så man kan relatere sig til deres verden,” siger Selma. Markus er fascineret af den eventyrlige verden, fordi der er nogle forfattere, der har brugt tid på at skabe et spændende univers og beskrive det. ”Ja, Tolkien har endda udviklet sit eget sprog,” fortæller Markus.

En af Markus’ magnafavoritter er hæftet ”Bleach”, mens Selma fortrækker krimierne ”It Ends wih Us´” og ”A Good Girl's Guide to Murder.”

Begge læser primært på engelsk.

”Det fedeste ved at læse krimier er, at man undervejs skal forsøge at regne plottet ud – og forestille sig den verden, der bliver beskrevet,” siger Selma.

Markus sætter pris på magnategneserierne, fordi man også skal tænke forud i historierne og forestille sig udviklingen i handlingen.

 

Læs mere

Tjek klasserapporterne fra hhv. 8.Z og 7.Z.

Den nationale rapport fra Børn og unges læsning 2021 kan hentes her (tryk på Hent en gratis e-bog).

Rapporten viser, at danske børn og unges lyst til at læse falder med alderen, og på 7. og 8. klassetrin er det kun hver anden ung, der har lyst til at læse. 

I undersøgelsen har 8.542 danske børn og unge i 5.-8. klasse har svaret på spørgsmål om deres læse- og medievaner i fritiden. 

”Det er tankevækkende, at vi gør alt, hvad vi kan for at lære børn at læse, og når de så har lært det, svigter vi dem i forhold til at skabe grundlag for en vedvarende læsekultur. Vi kan se, at lysten til at læse falder markant med alderen, især hos drengene. Og vi kan samtidig se, at de unge mangler litteraturformidling, der kan udfordre deres oplevelse af litteraturlæsning som en sur pligt,” siger ekspert i børns læsevaner Stine Reinholdt Hansen, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

64 pct. af eleverne i 5. klasse nyder at læse, men læselysten falder gradvist for hvert klassetrin indtil 8. klasse, hvor kun hver anden nyder at læse.

På projektets hjemmeside findes en lille film, der fortæller om undersøgelsens hovedresultater (3 min.).