Det gode forhold mellem lærer og elever overrasker

Evita Karakoulaki  fra Grækenland og Rabi Bhatta fra Nepal studerer sammen med deres to medstuderende fra hhv. Tjekket og Rumænien på den fire-årige internationale læreruddannelse på Professionshøjskolen Absalon i Vordingborg. Deres første praktikophold foregår på SPRS fra oktober 2023 til marts i år.

”Efter at have været på skolen i flere måneder er jeg stadig overrasket over, hvor meget eleverne anvender ipads og computere i undervisningen,” siger Evita.

”Og jeg er utrolig glad for, hvordan vi er blevet taget imod og fået lov til at blive en del af dagligdagen på skolen,” tilføjer hun.

Rabi er enig: ”Vi føler os bestemt ikke udenfor, og vi har fået god støtte af de lærere, vi er tilknyttet. Især de seneste fire uger, hvor vi har undervist på skolen, er gået så hurtigt. Det er dejligt at opleve den gode atmosfære i klasserne og samspillet mellem lærer og elever,” siger han.

Vi fanger de to i en engelsktime i 7.X hos Julie Andersen, hvor de underviser i grammatik. Evita og Rabi gennemgår en række teksteksempler med eleverne. Forståelsen tjekkes efterfølgende med en Kahoot-quiz.

”I forhold til Grækenland mærker jeg især en stor forskel på relationen mellem lærer og elever. Eleverne kalder os ved fornavn, men der er stadig en respekt for os som lærere – også selv om undervisningen foregår i en afslappet atmosfære, hvor det er godt at opleve, at eleverne trives. Ja, faktisk oplever jeg, at der godt kan være et fortroligt forhold mellem lærer og elever,” siger Evita.

 ”Hvor jeg kommer fra, er der stor afstand mellem lærer og elever. Ja, man kan vel tale om, at der er en form for frygt overfor læreren fra eleverne side. Og det er naturligvis ikke til elevernes fordel. På SPRS oplever jeg, at eleverne lærer mere, fordi de er trygge i undervisningen, og de får leget en del af deres viden ind. I Nepal oplever jeg, at i 80 pct. af tiden er det læreren, der taler, mens eleverne lytter og tager imod,” siger Rabi.

Begge praktikanter sætter pris på, at undervisningen på SPRS ikke lægger an på, at det gælder om at bestå den næste prøve, og at udenadslæren ikke er i højsædet på samme måde, som de oplever i deres hjemlande.

 

Eksemplariske elever

”For mig er det sjovt at have praktikanter og opleve de kulturforskelle, der er på vores skolesystemer. Samtidig er det en sund øvelse for mig at skulle forklare, hvorfor jeg gør, som jeg gør, i min undervisning. Det tror jeg er godt for min egen udvikling,” siger Julie Andersen.

Hun tilføjer, at eleverne er eksemplariske i timerne, hvor praktikanterne underviser. Eleverne ønsker også, at de skal klare sig godt, og de kan mærke at det betyder noget, hvordan de opfører sig

”Vi oplever Julie som en meget hjælpsom og cool kollega. Eleverne lytter til hende, og som praktikanter vi kan komme til med hende med vores spørgsmål, ligesom vi kan til de andre lærere,” siger Rabi.

På spørgsmålet om hvornår de to praktikanter regner med at undervise på flydende dansk, rykker de sig uroligt i stolene. De vurderer, at de nok ikke opnår at kunne undervise på dansk, før de er færdiguddannede lærere i 2027, og det er heller ikke et mål i deres uddannelse. Hver uge har de danskundervisning på Absalon og forstår mere og mere, hvad der tales om omkring dem, men de er enige om, at det tager lang tid at tale og forstå dansk.

Alle fire praktikanter vil i de kommende måneder være på skolen en dag om ugen, hvor de fortsætter med at følge undervisningen i forskellige klasser. I næste skoleår fortsætter praktikken på internationale skoler i København.

Fire internationale praktikanter på SPRS i skoleåret 2023-2024: Fra venstre Evita Karakoulaki, Grækenland, Bara Kostalova; Tjekkiet; Irina Constantinescu, Rumænien og Rabi Bhatta, Nepal.