Solskin over klasserne
En dejlig torsdag med solskin over skolegården. Undervisningen er i fuld gang i klasserne, der er spredt over hele skolen. Udenfor. Det er sjette dag med nød-undervisning. Elever, lærere og pædagoger har fundet ind i en ny rytme for skoledagens forløb.
I 4Y har drengene natur og teknologi om formiddagen, mens pigerne er ude at gå. Efter tre timer er det drengenes tur til at røre sig, og pigerne skal have undervisning.
”Det er lidt sjovt at blive undervist i skolegården, men det bedste er, vi spiller rundbold. Det er én af mine yndlingsting,” siger Jakob, mens Conrad synes det er hyggeligt med undervisningen udenfor. ”Men det er sjovest, når vi skal ud og gå i naturen,” tilføjer han. Lasse synes også, det er dejligt at være udenfor, og fedt at lege sammen i grupper. ”Det er lidt mærkeligt at være ude og kun have ét fag om dagen, men det er godt. Og det er også godt, at vi kun skal høre på én lærer om dagen,” tilføjer Aksel.
Tid til fordybelse
4Y’s lærer i natur og teknologi er Emil Hansen. Han har valgt, at klassen i dag skal arbejde med planterne i en køkkenhave. Det betyder, eleverne skal undersøge grøntsager og finde informationer om fx kartofler, og hvordan de skal sås, vandes, og hvilke jordtyper der passer bedst til lægning. Drengene er inddelt i tre grupper, og senere på formiddagen skal hver gruppe præsentere deres nye viden. I næste uge skal eleverne anlægge køkkenhave i klubbens have og vil senere få lejlighed til at spise deres egen avl fra nyttehaven.
”Den måde, vi underviser på i øjeblikket, betyder, at vi får dobbelt så meget tid som tidligere til at fordybe os i et emne. Flere timer gør selvfølgelig, at kravene til elevernes præsentationer og faglige fordybelse er større end i den normale undervisning,” siger Emil. Han nævner, at det passer fint, at det er klassens drenge, der undervises om formiddagen, og pigerne om eftermiddagen. ”Der er forskel på de to grupper, og efter tre timers undervisning har drengene virkelig brug for at komme ud og brænde noget energi af.”
Et af dagens konkrete projekter blev etableringen af et væksthus, der blev plantet bønner i.
Fokus på trivsel
Når anden årgang ikke får undervisning, er det Jetmir Dukaj, der sikrer, at eleverne, som består af fem drengegrupper og otte pigegrupper, får leget, rørt sig og kommer på oplevelser i naturen. ”Jeg har stor fokus på gruppedynamikken og haft netop holdt trivselssamtaler med alle grupperne,” fortæller Jetmir.
”Som pædagog har jeg oplevet nogle udfordringer med at sikre, at vi overholder de nye regler med afstand, når vi leger. Faktisk er det jo sådan, at alt det vi tidligere har lært børnene med, at alle leger med hinanden, og at vi holder tæt sammen, når vi går tur i trafikken. Her gælder nye regler, og vi skal alle vænne os til, at vi nu skal vi holde afstand. Men vi får det til at fungere. Primært gælder det om at finde aktiviteter, hvor vi kan overholde reglerne” siger Jetmir.
Han fortæller, at hvor man i den første uge efter åbningen af skolen fokuserede på lege, hvor børnene måtte bruge deres fantasi og de omgivelser, de var i, så har de i anden uge vænnet sig så meget til de nye regler, at de har fået mulighed for at lege med fx sjippetov og mooncars.
”Vi tager på tur mandag, onsdag og fredag. Vi går i skoven, og jeg har et mål om, at vi skal besøge et sted to gange. Den første gang arbejder vi med vores sanser og oplever omgivelserne derigennem. Næste gang leger vi. Det er to forskellige måder at opleve en skov på,” siger Jetmir.
Krav til kreativiteten
Afdelingsleder Johnnie Christiansen sætter pris på, at nød-undervisningen ser ud til at fungere på skolen. Heldigvis har vejret været godt siden den delvise åbning af skolen den 15. april, hvor det har været muligt at undervise udenfor.
”Vi underviser naturligvis ikke i fuldt pensum i klasserne. Det er ikke muligt og heller ikke et krav fra Undervisningsministeriet, hvis krav er nødundervisning, og det lever vi til fulde op til. Halvdelen af skoledagen tager udgangspunkt i den såkaldt fag-faglige undervisning. Men vi oplever, at når halvdelen af skoledagen drejer sig om bevægelse, ture i naturen, sport og leg, ja, så styrker vi det sociale fællesskab og trivslen blandt eleverne. Og det har de helt klart behov for efter en måned hjemme uden kontakt med kammeraterne.”
Johnnie peger på, at denne struktur har bidraget til fordybelse i den undervisningsmæssige del, og fokus på det relationelle i forhold til det sociale og trivselsmæssige, som foregår i leg/bevægelse. ”Det synes jeg lærerne og pædagogerne udnytter på en yderst kvalificeret måde,” siger han og tilføjer, at det stiller krav til lærere og pædagoger mht. planlægningen af undervisningen - samt de sociale og trivselsmæssige aktiviteter - hvor elevernes opmærksomhed skal fastholdes i moduler á tre timer.
”Vi oplever stor kreativitet hos vores medarbejdere. Deres kompetencer kommer virkelig i spil i anderledes sammenhænge, men jeg synes, de er gode til at tænke deres undervisning ind i nye rammer, hvor børnene udfordres og oplever, at tingene kan gøre på andre måder, end de tidligere var vant til,” så stor kredit til lærere og pædagoger for den indsats de yder hver dag. siger Johnnie.