
Et andet program er Txtanalyser,, som er et sprogværktøj, der korrigerer stavefejl og grammatiske fejl, mens man skriver.
Desuden bruger han Nota, der er et digitalt bibliotek med adgang til mere end 50.000 bogtitler som lyd- og e-bøger. Han ses her med sin lærer Julie Andersen.
At være ordblind er bare en del af dagligdagen
På SPRS følger vi løbende elevernes udvikling og mulige tegn på ordblindhed fra 0.-9. klasse. Det sker bl. a. ved hjælp af stave- og læseprøver.
”Her på skolen er det sådan, at når en elev er konstateret ordblind, tager vi en samtale med eleven og forældrene om, hvad det indebærer. Alt efter behovet får en ordblind elev tilknyttet en støttelærer et antal timer om ugen. Denne støtte kan foregå i elevens klasse eller på små hold med andre ordblinde, ” siger Julie Andersen, der er én af skolens lærere, der underviser ordblinde elever.
Hun understreger, at information af vigtig, når en klasse får en ordblind elev. "Vi gør en del ud af at forklare alle eleverne, hvad det vil sige at være ordblind, og vi viser nogle eksempler på de udfordringer, som en ordblind kæmper med,” siger Julie.
Tager længere tid
Viggo Horne i 8.X havde netop fået konstateret ordblindhed, da han begyndte på skolen 4. klasse. Han fik tilknyttet en ordblindelærer som støtte og fik adgang til en række hjælpemidler, der hjalp ham med at læse og skrive.
”I dag er det ikke svært for mig at læse og skrive, når jeg bruger mine værktøjer. Men det tager selvfølgelig længere tid for mig end for de andre i klassen. Jeg lytter til tekster og får min tale til at blive tekst, ” siger Viggo.
Det tager typisk 10-20 minutter længere for Viggo at løse en opgave i forhold til kammeraterne.
Ved de afsluttende afgangsprøver kan ordblinde elever få op til en time ekstra til at løse opgaverne.