Derfor tager vi på lejrskole

Lejrskoleoplevelserne står for døren for eleverne på 5., 7., 8. og 9. årgang, ligesom 2. årgang også tager afsted.

7. årgang tager af sted den 27. og 28. august, mens de øvrige årgange er afsted i 37. 

Afdelingsleder Malou Eide Malmdorf fortæller i to videoer, hvorfor vi tager på lejrskole med eleverne på mellemtrinnet og i udskolingen – og hvad eleverne får ud af dette intensive samvær gennem flere dage. 

 

Formålet med lejrskole på mellemtrinnet 

· At styrke fællesskabet og samarbejdet i klassen gennem fælles oplevelser uden for skolens rammer. 

· At eleverne får mulighed for at udvikle sociale og personlige kompetencer. Herunder fx at tage ansvar og øve sig i at være selvstændige. 

· At give eleverne mulighed for at arbejde med faglige emner i nye omgivelser. 

· At eleverne dannes ved, at de lærer at samarbejde, respektere hinanden og håndtere nye udfordringer i en tryg sammenhæng og på en sjov måde. 

 

Formålet med lejrskoler i udskolingen  

· At udvikle elevernes evne til at tage ansvar og vise omsorg for hinanden og samarbejde i nye omgivelser. 

· At styrke årgangens sammenhold og skabe fælles oplevelser, som styrker relationerne. 

· At træde ud af deres komfortzone og opbygge modstandskraft og selvstændighed. 

7. årgang: 

· At opleve og undersøge naturen gennem feltarbejde i naturfagene. 

· At indsamle data til efterbehandling i den daglige undervisning. 

· At overnatte i det fri. 

· At samarbejde omkring praktiske opgaver i naturen. 

· At udvikle fleksibilitet og evnen til at tilpasse sig uforudsete situationer. 

· At skrive en reportage på baggrund af deres oplevelser. 

8. årgang: 

· At opleve, hvordan kroppen reagerer på fysiske og mentale udfordringer i nye omgivelser.· At udvikle en forståelse for egne og andres grænser. 

· At eleverne kan støtte og motivere hinanden i udfordrende situationer. 

· At de erfarer, hvordan fælles oplevelser i ukendte omgivelser kan styrke sammenholdet. 

· At lære at begå sig i en fremmed by og anvende strategier til at finde vej, kommunikere og løse praktiske udfordringer. 

· At udvikle fleksibilitet og evnen til at tilpasse sig uforudsete situationer. 

9. årgang 

· At opnå indsigt i Berlins rolle under og efter Anden Verdenskrig, herunder opdelingen af byen og livet under den kolde krig. 

· At besøge historiske steder og mindesmærker. 

· At reflektere over, hvordan historiske begivenheder har formet Europas udvikling og nutidens samfund. 

· At træne elevernes forståelse af det talte og skrevne tysk gennem interaktion med omgivelserne, skilte og guidede ture. 

· At opleve tysk kultur gennem mad, kunst, arkitektur og dagliglivet i Berlin. 

· At lære at begå sig i en fremmed storby og anvende strategier til at finde vej, kommunikere og løse praktiske udfordringer.