Hvordan lyder kunst?

I fordybelsesfaget elektronisk musik for 4.-6. årgang har eleverne arbejdet med at skabe musik til en række kunstværker på Sorø Kunstmuseum.

Torsdag var dagen, hvor de nye musikalske værker skulle uropføres foran de udstillede værker på museet.

Begivenheden vakte stor interesse blandt museets medarbejdere, der deltog i elevernes musikalske tolkning af tre malerier og en enkelt skulptur.

I den første sal på museet oplevede tilhørerne en tolkning af to værker af kunstneren Ib Geertsen, hvor maleriet ”Orange gul” fra 1954 og ”Drejeskulptur blå” fra 1953 blev tolket af flere hold. Her var både det jazzede og mere elektroniske udtryk i fokus.

Eleverne afspillede deres numre fra deres i-pads via en bluetooth højttaler, der stod foran kunstværkerne.

Herefter samledes man omkring maleriet ”Pan og Syrinx” fra 1722 og lyttede til to tolkninger, der i højere grad inddrog elementer fra den klassiske musik. Nogle ganske dramatiske.

Endelig sluttede man af foran L.A. Rings maleri fra 1887 ”Maduddeling på Frederiksberg”, hvor tilhørerne også fik en spændende musikalsk tolkning af værket.

Museets medarbejdere var meget interesserede i at få elevernes lydfiler, så måske kommer deres musikalske tolkninger til at indgå som en del af udstillingen. Hvem ved?

”Det er første gang vi har arbejdet dette fordybelsesfag, der er en del af vores projektbaserede læring. Eleverne har arbejdet med programmet garageband og har på vidt forskellig måde tolket værkerne, ” fortæller Inken Bischoff, der sammen med Paw Lihn har stået for holdet.

”Inden uropførelserne torsdag har eleverne besøgt museet to gange og har komponeret dele af musikken, mens de sad direkte over for værkerne. Nogle har inddraget lydklip og eksterne lydfiler, mens andre har tilføjet lyde og toner fra programmet. Det har virkeligt været fedt at opleve, hvad eleverne har opnået, og det er dejligt at høre forskellen på, om det er et abstrakt værk eller et klassisk-figurativt,” siger Inken.

Se også video fra arbejdet med musikken.