Hvad bliver fremtidens skolefag?

Tre af skolens lærere har netop været på faglig inspirationstur i London og besøgte verdens største skolemesse om informationsteknologi.

 

The British Educational Training and Technology Show – eller BETT messen - er stedet man tager til, når man vil tage pulsen på, hvad der sker på det digitale område inden for undervisning. Derfor tog afdelingsleder Johnnie Christiansen sammen med sine to lærerkolleger Malou Malmdorf og Søren Mølholm i midten af januar til London for at få en pejling af, hvad vi skal være opmærksomme på, når vi i de kommende år vælger digitale undervisningssystemer til vores skole.

Skolebesøg

BETT bliver besøgt af over 34.000 deltagere fra 146 lande, og mere end 800 virksomheder deltager på messen. Udover besøget på messen og dens mange stande deltog skolens udsendte i en række faglige seminarer, der på forskellig vis belyste, hvordan digitale undervisningsmidler kan anvendes på skolerne.

Bl.a. deltog gruppen i et besøg på Redden Court School i Essex øst for London, hvor man i klasserne arbejdede med Googles materialer og programmer. Det gav en række indgange til at anvende Google- programmer og -applikationer og nye måder at arbejde med fx geografi og virtuelle rejser via Google-universet.

Nye fag

”Turen til London inspirerede os til at gøre os overvejelser om, hvordan vi i de kommende år i højere grad kunne folde områder som iværksætteri, teknologi og bæredygtighed mere ud i undervisningen – og overveje et område som kodning som et selvstændigt fag,” siger Johnnie Christiansen.

Han henviser til et skoleprojekt under Nordisk Råd, Nordic Craft, der har til formål at bringe alle skolefag i spil, både særskilt i de enkelte fag og tværfagligt. Projektet er tænkt som en fornyelse af skolefagene i arbejdet med IT, problemløsning og innovation i forbindelse med globale udfordringer – tæt på virkeligheden.

Projekt

”Vi fik gennemgået et projekt under Nordic Craft, hvor elever på tværs af de nordiske lande havde udviklet en app, der mindsker madspild. Ideen er, at når man køber ind i supermarkedet, får man via sin app overblik over, hvilke madvarer man har hjemme i sit køleskab. Det gør, at man er sikker på at købe mad, der supplerer det allerede indkøbte.  Appen er endnu ikke færdigudviklet. Den er et eksempel på, hvordan man arbejder inden for dette projekt, hvor kodning af en app, udvikling af nye produkter og fokus på bæredygtige løsninger går op i en højere enhed. Nordic Craft er et spændende projekt, som vi vil se nærmere på,” siger Johnny.

Skolernes akademi

Et andet oplæg, som inspirerede på BETT messen, var mødet med det danske koncept, ”Skolernes akademi”, som er en form for konsulenttjeneste under fagportalen Clio, som vi på skolen anvender i det daglige.

”Det spændende ved ”Skolernes akademi” er, at de tilbyder den enkelte skole hjælp til at implementere nye fag. Det sker ved, at deres konsulenter kortlægger skolens behov, hvis man fx overvejer at udbyde en international linje. Her kan konsulenterne, som alle er uddannede undervisere, supportere skolen med at udvikle undervisningsforløb og sikre, at planerne gennemføres som aftalt,” siger Malou Malmdorf.

Hun nævner, at besøget i London på mange områder gav god inspiration til, hvad man kan arbejde med på Sorø Privatskole i fremtiden.

”Men vi tog også hjem med en oplevelse af, at vores skole absolut er med på beatet, når det gælder mange af de tendenser, der tegner sig på undervisningsområdet,” siger Malou.

 

Ny trend: Søren Mølholm har klemt sig ind i en kabine, hvor elever eller lærere kan lukke sig inde og koble af fra en hektisk hverdag på skolen. I kabinen er der dufte, vind i håret og afslappende musik. Om Søren efter opholdet var endnu mere i balance med sig selv og sine omgivelser, melder historien intet om.